Chapter 8: Raya Jangan Balik Kampung? Bijak!

16:51 Unknown 0 Comments

Assalamualaikum dan selamat petang,

Hari ni tak berapa sihat. Dari pagi hidung tersubat dan berair dan tekak rasa pedih. Badan pun rasa seram sejuk tanda-tanda nak demam. Tapi Alhamdulillah, lepas solat Zuhur tadi salur pernafasan rasa okay balik dan hingus pun dah kering. Harap demam tak merebak lah.  So, apa nak cerita hari ni?

Aku tengok di laman sosial sekarang ramai yang tak berpuas hati dengan saranan pakar pengurusan kewangan, Syed Abdul Aziz al-Qubra didalam satu program wawancara baru-baru ni yang menyarankan supaya warga kota tidak balik beraya di kampung bagi mengawal perbelanjaan dan mengurus kewangan. Aku pun berbulu bila dengar. Walaupun ada betulnya saranan beliau ni, tapi dalam situasi dan konteks sekarang ini kenyataan beliau boleh dianggap bodoh dan tidak sensitif. Ini kerana, musim perayaan ni lah masa untuk mengeratkan silaturrahim dengan keluarga dan sanak saudara. Tak payah cakap banyak, rasanya En Syed ni pun faham rasanya.

Image by Google
Standby di Malam Raya

Untuk pengetahuan, aku setiap tahun tak pernah miss beraya dengan keluarga pada hari raya pertama. Tapi tahun ni nampak gayanya kena standby dekat ibu pejabat pada malam raya sambil dengar Takbir Raya, sayu betul. Jadual standby dah keluar dan memandangkan aku ni pegawai yang baru berpindah ke ibu pejabat, terpaksalah terima hakikat ni. Apapun, cuba ikhlaskan diri demi tugas In shaa Allah, ada hikmahnya nanti. Tapi, tak bermakna aku tak balik raya macam Syed Aziz cadang tu. Aku tetap balik cuma pagi raya pertama tu mungkin baru bertolak ke kampung aku di Terengganu.

Cuma masalah aku sekarang ni, kereta masih lagi di bengkel, belum siap baiki lagi lepas kemalangan bulan lepas. Tambah sayu aku nak memikirkan nak balik dengan apa. Nak beli tiket bas, dengar-dengar macam dah habis. Nak tumpang abang aku, dia dah balik awal lagi. Naik kapal terbang? Memang tak sebab harga tiket mahal. Stress betul. Maybe I should follow Syed Aziz’s advice and stay in the city for Raya. Thinking of not going back for Raya memang tak boleh terima. So, aku telefon bengkel tanya sempat tak kereta aku siap sebelum Raya. Jawapan yang aku terima terus menghilangkan beban dalam kepala otak aku ni. Dalam minggu ni aku dah boleh ambil kereta, Alhamdulillah.

Sepuluh Malam Terakhir

Sesungguhnya Kami telah menurunkan (Al-Quran) ini pada Malam Lailatul-Qadar, Dan apa jalannya engkau dapat mengetahui apa dia kebesaran Malam Lailatul-Qadar itu? Malam Lailatul-Qadar lebih baik daripada seribu bulan.- Al Qadr 1-3


Tapi dalam sibuk menyediakan persiapan raya jangan kita lupa dengan ibadah puasa yang kita jalankan sekarang ni. Tahu tak sekarang kita dah berada dalam sepuluh malam terakhir Ramadhan? Cepat betul masa berlalu aku pun tak perasan kalau tak diingatkan. Tapi apapun, marilah kita sama-sama rebut peluang untuk dapatkan malam Lailatul Qadr yang Allah janjikan pahala ibadat sama dengan seribu bulan. Lumayan. One more thing, bila balik beraya ke kampung nanti tak kisah la esok ke, lusa ke, or pagi raya macam aku nanti, berhati-hati di jalan raya okay? Assalamualaikum dan salam sepuluh malam terakhir Ramadhan. Selamat beramal. 

0 comments: