Quickie 5: Mencapai Produktiviti Puncak

13:30 Unknown 1 Comments

Assalamualaikum dan selamat petang.

Sumber Google Images

Aku baru sahaja selesai membaca satu artikel motivasitulisan James Clear dari satu newsletter yang aku terima dari salah satu website motivasi yang aku subcribed. Reading this article, make me realized that to achieve something big, you don't have to start with big step. Langkah yang kecil, ringkas dan terancang serta konsisten adalah lebih penting. Kita selalu dengar perkataan "procrastinate" betul tak? Maksud perkataan ini nak translate dalam bahasa melayu agak susah. Tapi aku bagi satu situasi. Kau datang kerja, dan kau tengok banyak kerja yang urgent yang kau kena buat, tapi ko kata tak apa la nanti buat. Sementara tu kau sibuk check notifications facebook, intagram, twitter, wechat, whatsapp, dan semua aplikasi laman sosial  yang kau ada. Kemudian kau sedar dah habis waktu bekerja and kau balik. Erti kata lain kau tidak produktif, buat kerja last minit. Aku pun memang setiap hari duduk procrastinate di pejabat.


Jadi dalam artikel yang aku baca ni, James Clear bercerita macam mana seorang jutawan bernama Schwab bertanya kepada Ivy Lee, seorang ahli perniagaan yang berjaya “Show me a way to get more things done.” Jadi ini merupakan 5 langkah mudah yang Ivy Lee kongsi bersama Schwab yang dinamakan sebagai "Ivy Lee Method". 

1.   Setiap hari di hujung waktu bekerja, senaraikan 6 perkara paling penting yang kau kena capai pada keesokannya. Jangan senaraikan lebih dari 6. 
2.   Susun senarai mengikut kepentingan dan yang mana kau kena selesaikan dahulu. 
3.  Datang kerja esok, kau fokus kepada task yang pertama sahaja. Buat sehingga siap sebelum beralih task yang kedua. 
4.  Lakukan tugas-tugas ini dalam turutan tersebut. Mana-mana tugas yang tak sempat disiapkan, kau senaraikan untuk hari esok pulak. 
5.   Ulang proses ini untuk setiap hari kau bekerja. 

Baca artikel penuh di JamesClear.com

Aku rasa, cara ini mudah dan efektif cuma Ivy Lee patut bagi kita kena jauhkan semua anasir-anasir luar iaitu android dan iPhone, baru sangat-sangat berkesan. Lagi senang, disable sambungan internet. Boleh? Ada berani? Confirm kau orang akan cakap, macam mana nak cari maklumat untuk buat kerja kalau tak ada internet? Alasan yang munasabah tapi selalunya ada maksud yang lain. Betul tak? Apapun selamat bekerja, dan selamat menyambut Hari Raya Aidilfitri. Assalamualaikum...


1 comment: