Chapter 7: Sunquick Penawar Kencing Manis? Biar Betul..

00:00 Unknown 7 Comments

Assalamualaikum dan salam sejahtera,

Alkisahnya, lagi beberapa bulan aku bakal menjadi suami kepada seseorang.  Sekarang ini tengah sibuk menguruskan hal-hal berkaitan dengan kerja nikah kahwin. Kad kahwin dah hampir siap mungkin raya ni dah boleh edar, dewan sudah tempah, baju sanding dah booking, tapi kursus kahwin belum pergi lagi! HIV test belum buat lagi! Parah. In shaa Allah lepas raya ini akan aku selesaikan sebab itu yang penting sebenarnya. Harap semua berjalan dengan baik dan lancar. Amin.

Iftar Bersama Keluarga

Jadi, bagi melancarkan persiapan kahwin dan majlis “sambut menantu”, hujung minggu lepas aku balik ke kampung untuk sesi perbincangan dengan Mek dan Abah aku. Kak Long, Uda, dan anak buah aku Alif Syafik pun ikut sekali balik. Alhamdulilllah walaupun balik sekejap hujung minggu kami sempat berbuka puasa bersama dengan keluarga di restoren seafood. Aku sebenarnya tak suka sangat berbuka di luar sebab teringin nak makan masakan Mek aku tapi disebabkan Abah dah lama berhajat nak belanja kami berbuka puasa aku ikutkan sahaja. Dah macam terbalik sepatutnya anak yang perlu belanja mak ayah makan kan? In shaa Allah next time it would be on me.

Iftar dengan Big Momma dan Big Boss

Aku juga sempat melawat nenek aku yang sekarang ini menetap di Pondok AsSyakirin. Alhamdulillah dia sihat dan boleh berpuasa dan mengikuti solat tarawih sepanjang bulan Ramadhan ni. Kebetulan hari yang aku pergi melawat dia, dia nak pergi ke hospital untuk konsultasi dan sambung bekalan ubat-ubatan. Walaupun masa terhad dan aku kena balik ke Kuala Lumpur pada hari tu, tapi aku luangkan masa hantar nenek ke hospital. Ye la, masa dulu aku kecil nenek boleh bawa aku ke hospital masa aku demam, tak kan nenek nak pergi hospital sekejap aku tak boleh teman kan? Jangan jadikan alasan kita sibuk dengan urusan kerja untuk kita tidak ambil berat tentang keluarga kita. Pesanan untuk diri sendiri juga.


Kisah Lucu Sunquick

Masa aku melawat nenek, sepupu Mek, Mak Jan ada sekali kat sana. Uda tanya la dia dari mana nak ke mana. Dia cakap dia datang dari kedai beli SunQuick. Katanya SunQuick boleh dibuat ubat kencing manis. Hah? Tergelak sakan adik aku tu bila dengar. Ye la, dulu masa arwah atuk ada, SunQuick tu la benda yang paling pantang dalam rumah sebab tinggi kandungan gulanya. Tak bagus untuk pesakit diabetes. Siapa lah yang punya akal bagitahu mak sepupu aku tu SunQuick boleh buat ubat kencing manis. Dah dua botol besar pula tu dia dah makan. Sabar ja la. 

Baju Tema Sedondon? 

Sambung cerita hal kahwin tadi, Mek tanya keluarga aku nanti masa majlis resepsi nak pakai warna tema apa? Soalan yang agak susah bagi keluarga aku sebab kami tak pernah ada warna tema untuk pakaian. Waktu hari raya tak pernah, masa kahwin kakak dan abang aku sebelum ni pun tak pernah. Aku pun tak kisah sebenarnya, tapi kata Mek kata dia nak kali ni kami sekeluarga pakai sedondon untuk majlis resepsi aku nanti. Jadi kami putuskan untuk pakai warna purple untuk sebelah keluarga aku. Apapun aku Cuma berharap semuanya nanti berjalan lancar. Doakan yang terbaik untuk kami ya. Assalamualaikum…

7 comments:

  1. Salam ukhwah dari Bunda....baca tajuk pun dah xcited dah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam ukhwah juga Bunda. Selamat datang ke blog saya. Saya dah lawat and follow teratak Bunda, mak aih, banyak makanan sedap2 tu....kurus puasa ni. haha..

      Delete
  2. Selamat pengantin baru tak lama lagi...semoga dipermudahkan kerja kahwin nanti...
    aamiin...

    Terima kasih follow Teratak Bunda...

    ReplyDelete
  3. Still belum berkesempatan iftar with family Ramadhan kali ni huhu..

    Jom terjah : Bukti GST Naikkan harga barang!

    ReplyDelete
    Replies
    1. In shaa Allah...ada kelapangan balik lah. Hehe..
      Thanks for coming Mr Khalid!!

      Delete
  4. wah nak kawenn.. selamat pengantin baru in advance

    ReplyDelete
    Replies
    1. @Razfira
      Thanks very much...semoga smua berjalan lancar!!
      Thanks for coming here.

      Delete