Chapter 4: Punggung City Dilanggar Kereta Peguam

16:52 Unknown 0 Comments

"Allah is the best planner"
Belajar Usahawan Takaful 

Assalamualaikum dan selamat petang, 
Setiap yang berlaku mesti ada hikmahnya dan Allah tak akan menguji hambanya dengan ujian yang kita tak dapat nak atasinya. Memang, dua tiga hari yang lepas sangat tension bagi aku. Kisahnya, Sabtu lepas aku merancang untuk menyertai kelas AFT Prudential Takaful di Petaling Jaya, atas cadangan kawan yang juga agent agen insuran. Jadi, semangatlah aku keluar awal pagi supaya tak terlambat untuk ke kelas tersebut. Lagipun, kawan aku ada hantar fliers yang ada gambar intructors untuk pagi tu. Cantik cantik. Jadi tambah la semangat nak pergi kan.

Sebelum ni, aku dah sertai kelas AFT ni di Sabah, tapi memandangkan masa tu aku pun lebih tumpukan pada kerja dan kerajinan pun pada tahap yang minima, maka terbengkalai pelajaran aku untuk mendalami ilmu keusahawanan Takaful. Bila dah ditukarkan ke Putrajaya, aku rasa terbuka balik hasrat untuk belajar. Kawan aku pun bagus jugak, bagi galakan dan semangat. Tapi, sebaik-baik perancangan manusia, perancangan Allah adalah yang terbaik. On my way to Petaling Jaya, berlaku kemalangan yang tak dapat nak dielakkan. 

Peguam dan Kereta Mewahnya

Selesai membayar duit tol, di Plaza Tol Kerinchi-Link, aku pandu perlahan tapi tiba-tiba BAM! buntut kereta aku kena langgar. Terkejut ada, bengang pun ada. Terus aku keluar dari kereta, tengok belakang kereta aku dah rabak kena langgar. Kereta yang langgar pulak bukan calang-calang kereta, BMW lagi tu. Terus aku pergi dekat dengan kereta yang langgar kereta aku tu, pemandu dia masih terkejut dan pening mungkin impak dari "air-bag". Aku pun tak tahu nak buat apa sebab perkara ni berlaku dengan cepat. Nak marah pun benda dah jadi so, baik bincang elok-elok. Bila pemandu BMW dah tenang, dia keluar dari kereta and making calls. Dia bagi aku business card dia dan bagitahu dia seorang peguam. 

Aku yang pening-pening ni pun cuba jugak nak buat panggilan kat kakak aku, or abang aku tapi cari phone dalam kereta tak jumpa. Tambah lagi stress aku. Banyak kali jugak cari tapi tak jumpa jugak tapi lepas tu baru aku teringat cermin tingkap kereta tak sempat tutup lagi lepas bayar tol semasa kemalangan tu berlaku, jadi tergerak hati nak cari kat jalan mana tahu takut terpelanting keluar. Sedihnya, memang phone Sony Xperia Z1aku tu, terpelanting kat jalan remuk gila skrin dia, sama remuk dengan hati aku masa tu. So, I end up couldn't make any call. Alone in misery. Peguam tu pulak, dalam masa beberapa minit suami dia sampai dengan menaiki kereta Audi. Hebat aku kata. 

To cut the story short, polis yang meronda masa tu tolong call towing truck, bawak kereta aku dengan aku sekali ke balai polis untuk buat report. Selesai buat report polis, jumpa IO, Sarjan Ismail, for all the legal procedures, aku suruh towing truck hantar kereta Honda City aku ke bengkel, and the lawyer who hit me and her husband, a lawyer as well, offered me a lift home. So they sent me home, we exchanged our details, I went to the workshop with my sister, and I have to do a couple of things for insurance claims and repair whatsoever. It will take some time for sure.  Sigh!

Cuti Awal Ramadhan 

Selamat Berpuasa


Memandangkan kereta aku akan ambil masa untuk dibaiki, jadi cuti awal Ramadhan yang aku rancang pada 17 dan 18 haribulan terpaksa aku batalkan. Kecewa juga lah sebab, dah berangan nak berbuka puasa dengan family. Apapun, aku anggap semua ni cubaan dari Allah untuk uji kesabaran aku. Apapun terima dengan redha dan harap-harap Allah permudahkan semua urusan aku nanti. Kepada sesiapa yang balik kampung awal Ramadhan ni, berhati-hati di jalan raya. Semoga selamat sampai dan selamat menyambut Ramadhan alMubarak. Semoga kita semua diberikan keberkatan dan dapat beramal dengan bersungguh-sungguh di bulan yang mulia ni. Thats all for this time, have a good day ahead. Bye!



0 comments: